Hoe vind je jouw ideale klant als interieurontwerper?

Jouw ideale klant

Als je je wel eens hebt verdiept in marketing of het vinden van klanten heb je het begrip vast wel eens voorbij horen komen; je ideale klant. En dit is niet voor niks. Pas als je weet wie jouw klanten zijn ben je in staat ze aan te spreken en klanten binnen te halen. Vervolgens kan je de mooiste interieurs ontwerpen voor jouw favoriete klanten. Maar hoe vind je jouw ideale klant? Dat vertel ik je hieronder!

Kijk wat jij het leukste vindt

Je zou denken dat de zoektocht naar de ideale klant bij je potentiele klanten begint, wrong! Dit begint bij jezelf. Want als jij doet waar jij goed in bent en plezier in hebt zal je jouw klanten beter kunnen helpen. Schrijf dus voor jezelf op wat jij het aller leukste vindt om te doen. Wat zijn dat voor projecten? Hoe lang ben je met zo’n project bezig? Wat voor budget heeft zo’n project? Schrijf dit zo compleet mogelijk uit en wees zo specifiek mogelijk. Straks gaan we kijken wat voor soort klanten erbij jouw droomprojecten horen.

Maak een persona van je ideale klant

Nu je jouw lievelingsprojecten hebt opgeschreven is het tijd om te kijken wat voor mensen daarbij horen. Daarom gaan wij een persona maken. Hiervoor verzin je een denkbeeldige klant. Geen hem/haar zelfs een naam! Het moet zo echt mogelijk voelen. Beantwoord onderstaande vragen:

  • Waar woont je klant? In wat voor huis?
  • Hoe oud is hij/zij?
  • Wat is de gezinssituatie?
  • Welke stijl stijl vind je klant leuk?
  • Wat voor werk doet hij/zij?
  • Heeft de klant hobby’s? Welke zijn dat?
  • Wat zijn de inkomsten van de klant? En het budget voor een interieurproject?

Wees zo specifiek mogelijk zodat je jouw ideale klant leert kennen. Bedenkt hoe de dagen er uit zien van deze mensen, tegen welke problemen ze aanlopen in hun interieur en hoe jij ze daar bij kan helpen. Als dit allemaal helder is heb je jouw ideale klant gevonden!

Doe marktonderzoek

Nu je weet hoe jouw ideale klant er uit ziet en wat voor projecten daarbij horen moeten we dit toetsen aan de markt. Zijn er al veel andere die dezelfde doelgroep bedienen? Hoe onderscheiden zij zich? Ook hierbij kan je erg waardevolle informatie vinden! Zoek op internet en sociale media naar bedrijven die dezelfde klanten bedienen. Kijk vervolgens op hun sociale media wat voor vragen jouw ideale klant stelt en bedenk hoe jij daar op kan inspelen. Op deze manier weet je hoe jij jouw ideale klant kan aanspreken. Probeer vervolgens je te onderscheiden door een andere niche te pakken of de klant op een andere manier te benaderen.

Pas je bedrijf aan

Je bent nu al een heel eind op weg om je ideale klant aan te spreken. Je weet wie je klant is, wat voor projecten daarbij horen en hoe je ze kan aanspreken. Nu moet je dit doorvoeren in je bedrijf. Zorg ervoor dat je website en sociale media jouw ideale klant aanspreken. Wees niet bang om keuzes te maken. Want als je iedereen probeert aan te spreken, zal je niemand aanspreken. Voor je visie voor jouw klanten in alles door. Je uitstraling, je marketing, je kleurgebruik, de stories die je op instagram deelt. Echt in alles! Hierdoor zullen jouw droomklanten vanzelf naar je toe komen. Begin je net als interieurontwerper? Lees dat deze complete gids over het starten met je bedrijf!

Pin voor later

Jouw ideale klant

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Let’s connect!

Mail

hey@houseofinteriorbusiness.nl