Yes! Je hebt besloten om de sprong te gaan wagen, je gaat een interieurbedrijf starten! Misschien ben je net afgestudeerd, heb je al veel ervaring door het werken voor een baas of begin je als self-thought-designer. Alles is goed! Toen ik mijn eerste stap zette als zelfstandig ontwerper heb ik veel dingen gedaan die ik achteraf anders zou doen. In deze blog lees je alles wat je moet weten voor het starten van een interieurbedrijf.

Waar begin je?

Bij het begin. ðŸ˜‰ Het aller belangrijkste bij het starten van je interieurbedrijf is dat je begint. Het klinkt simpel maar er zijn genoeg ontwerpers die het beginnen uitstellen. Ze knutselen maanden aan hun website, logo en fictieve ontwerpen maar beginnen niet met het echte werk. Namelijk klanten zoeken, jezelf zichtbaar maken en de hele wereld vertellen dat jij bent begonnen als professioneel interieurontwerper. Na deze eerste stap komt nog iets heel belangrijks: een duidelijk beeld van jouw droom klant. Wie wil jij gaan helpen? En wat is het probleem van deze klant? Pas als je dat duidelijk hebt kan je een duidelijke visie vaststellen voor je bedrijf en weet je welke richting je op gaat.

Er zullen aan het begin genoeg mensen zeggen dat je te duur/te onervaren/te stom bent. Laat deze mensen maar. Doordat jij een visie hebt weet je waar je naar toe gaat en dat je deze zogenaamde klanten helemaal niet nodig hebt om je bedrijf succesvol te maken.

Doe onderzoek

Doordat je bent begonnen bij het begin, het bepalen van je ideale klant, kan je heel gericht onderzoek doen hoe jij de problemen van je ideale klant kan oplossen. Zoek zo’n ideale klant in je eigen omgeving. Wie past precies in het profiel wat je hebt geschetst? Interview deze persoon. Ga op onderzoek waarom en wanneer deze persoon een interieurontwerper zou inhuren. Vraag zo veel mogelijk. Welk budget zouden ze er aan willen uitgeven? Wat is hun favoriete stijl? Hoe zouden ze opzoek gaan naar een interieurontwerper?

Los de problemen op

Nu je alles weet over je ideale klant kan jij kijken waar jij onmisbaar moet worden. Elk bedrijf bestaat omdat ze een probleem oplossen. Echt, elk bedrijf! Jij dus ook. Schrijf de top 5 problemen van je klant op en kijk welke service jij kan aanbieden om deze problemen op te lossen. Hoe lang ben je per service bezig? Hou vervolgens het budget van je ideale klant in je hoofd en bedenk met welke prijzen je gaat werken bij je interieurbedrijf starten. Deze kunnen uiteraard altijd omhoog! Bied in ieder geval 3 soorten services aan die je opbouwt van instapprijs, midden prijs en high-end. Op die manier kan je klant kiezen welke service het beste bij zijn/haar budget past.

Jouw ontwerpproces

Je hebt nu de problemen van je klanten vast gesteld en weet welke service je biedt om dit op te lossen. Nu begint het leuke gedeelte. Je gaat uitdenken hoe je ontwerpproces er uit gaat zien. Dit zal per service die je aanbied anders zijn. Je bent immers meer tijd kwijt aan een totaaladvies waar je € 1.000,- mee verdient dan jouw instap service die op € 199,- zit. Schrijf dus per verdienmodel op wat je precies aanbied aan de klant en hoelang je hier mee bezig bent. Hou daarbij altijd het probleem wat je oplost in je hooft. Een 3d-tekening maken is leuk, maar lost dit het probleem op? Vaak niet. De klant is namelijk niet opzoek naar een 3D-tekening maar naar een nieuw interieur.

Verkopen en marketing

Het alles belangrijkste van een interieurbedrijf starten is het vinden van klanten. Ja, ik zou willen dat dit vanzelf gaat maar vaak moet je (helemaal in het begin) je best doen om klanten te vinden. Stel dus je verwachtingen bij van het eindeloos maken van moodboards en de mooiste interieurprojecten opleveren, eerst moet je opzoek naar klanten. Gelukkig weet je inmiddels waar jij je ideale klant kan vinden. Ga daar naar toe! Of dat Instagram is of een interieurbeurs, wees daar zichtbaar! Uit jezelf als de ‘expert’ in jouw niche. Het is belangrijk dat iedereen weet waar jij ze mee kan helpen. Wees dus niet bescheiden. Stap uit je comfort-zone en ga achter die klanten aan! Vergeet daarnaast je marketing niet. Zorg dat je deze klopt met je bedrijf en de vormgeving uitstraalt wie jij bent. Onderzoek de mogelijkheden voor adverteren op google, sociale media of een woontijdschrift.

Personal branding

Naast een goede marketing is het tegenwoordig onwijs belangrijk dat jij jezelf ook in de markt zet. Mensen doen immers zaken met mensen, en dus met jou. Ze willen graag weten wie jij bent en waar je voor staat voordat ze een traject aangaan die wel maanden kan duren. Laat jezelf en je werk dus zien. Laat zien hoe jouw werkdag er uit ziet, wat voor projecten je doet en wie jij bent. Klanten willen graag van te voren weten wat ze kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan. Laat dit dus concreet zien door bijvoorbeeld foto’s van projecten die je hebt gedaan/je eigen huis/huis van familie.

Doorzetten!

Je bent lekker bezig maar de klanten komen nog niet vanzelf. Je bent uren bezig met klanten zoeken en kan maar net een minimum loon bij elkaar ontwerpen. Geef niet op! Het opstarten van een bedrijf kost tijd! Neem deze tijd en stel jezelf daar op in. Natuurlijk heb je altijd succes verhalen waarbij een ontwerper binnen 3 maanden vol zit met projecten en € 10.000,- per maand verdiend maar dit is niet normaal. Wist je bijvoorbeeld dat het soms wel een half jaar duurt voordat je website goed vindbaar is via google? Neem dit als leidraad en onthoud dat jouw potentiele klanten je eerst moeten leren kennen. Vergeet dan natuurlijk niet zichtbaar te zijn zodat jouw klanten die mogelijkheid hebben..

Een goede tip is om je interior business langzaam op te bouwen en te beginnen uit loondienst. Op die manier staat er financieel minder druk op je. Daar komt bij dat je super veel kan leren van een baan bij een woonwinkel of ontwerpbureau en dat je een goed netwerk kan opbouwen.

Hoe dan ook, ga ervoor! Ik weet zeker dat je het kan!