Waarom interieurprojecten mislukken.

Waarom interieurprojecten mislukken

Er zijn honderden redenen waarom interieurprojecten mislukken of het eindresultaat minder goed is dan vooraf gedacht. Levertijd, kosten, materialen die tegenvallen, meubels die niet lekker zitten of een ontevreden klant zijn 5 redenen waarom interieurprojecten mislukken. Maar zo zijn er nog veel meer… De achterliggende reden is echter simpel. Het zijn verkeerde verwachtingen. Boem! ‘let that sink in’. Wanneer was jij het laatst geïrriteerd doordat je een verkeerde verwachting had? Ik afgelopen week nog, toen de pompoen op was in de supermarkt. Mijn verwachting was dat ik deze kon kopen en s’avonds kon genieten van Thaise pompoensoep. Toen dit niet het geval was kon ik mijn teleurstelling en zelfs boosheid met moeite onderdrukken. Dit kwam niet persé doordat ik geen pompoen kon kopen (want er zijn ergere first world problems) maar doordat ik verwachtte dat ik dit wel kon.

Denk maar eens terug aan je eigen interieurprojecten

Toen jij of je klanten teleurgesteld waren. Dit was waarschijnlijk omdat:

  • Levertijden langer duren dan vooraf afgesproken, de meubels werden eerder verwacht maar dit liep vertraging op.
  • De klant verwachtte dat alle items goed worden geleverd maar er zit door transport beschadigingen op.
  • De kosten van het interieuradvies zijn hoger dan de klant had verwacht, omdat dit vooraf niet helemaal is doorgesproken.
  • De klanten wisten niet dat ze voor extra service meer moeten betalen.
  • De meubels zien er anders uit als op de tekeningen die je hebt gemaakt
  • Het ontwerp spreekt de klant niet genoeg aan, ze hadden meer opties of iets anders verwacht.
  • De geadviseerde materialen hebben meer onderhoud nodig dan de klant vooraf had verwacht.
  • ….. (vul deze zelf in!)

It’s al about communication

Zoals je ziet hebben al deze punten met verwachtingen en communicatie te maken, dat is ook de voornaamste reden waarom interieurprojecten mislukken. Als je van tevoren alles duidelijk doorspreekt met de klant zal je tegen de helft van de problemen niet meer aanlopen. Je blijft natuurlijk afhankelijk van leveranciers dus je kunt levertijden of goede leveringen nooit helemaal dichttimmeren, maar probeer de klant hier vooraf alvast over in te lichten. Weet je dat een item uit China komt en hebben leveringen (door corona) vertraging? Bereid de klant hier op voor. Dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen. Met veel andere dingen heb je uiteindelijk zelf de touwtjes in de handen. Bespreek voordat je met een klant in zee gaat de verwachtingen uit en zet deze zwart op wit. Dit kan met een simpele e-mail waarin je jouw werkwijze uitlegt, alle prijzen bespreekt en aangeeft wat ze krijgen voor het geld wat ze betalen.

Probeer dit meteen in het kennismakingsgesprek te doen en mocht je geld rekenen voor een kennismakingsgesprek vermeld dit dan voor je het gesprek in gaat. Hierdoor komen klanten niet voor verwachtingen te staan en kan jij ze makkelijk tevreden houden. Enn dat is uiteindelijk waar we het allemaal voor doen toch? Een tevreden klant?

Lees ook deze blog ‘hoe je verwachtingen kan manage van de klant’.

Pin voor later

Waarom interieurprojecten mislukken.

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Let’s connect!

Mail

hey@houseofinteriorbusiness.nl