Klanten vinden als interieurontwerper

klanten vinden als interieurontwerper

Hoe vind ik klanten als interieurontwerper? Dat is een van de meest gestelde vragen van interieurprofessionals die bij mij komen voor advies. En ik snap het wel. Want na het bouwen van een mooie website en het doen van opdrachten voor familie en vrienden blijft het vaak…stil. En dit ligt niet aan je kwaliteiten als interieurontwerper. Want hoe goed je ook bent, klanten moeten je wel kunnen vinden. In deze blog deel ik tips hoe ook jij makkelijk klanten vindt!

Wie is je ideale klant?

Een fout die veel interieurontwerpers maken is zich niet genoeg specialiseren. Ze willen ‘iedereen’ met interieurproblemen helpen. Doordat je de doelgroep zo algemeen houd zal niemand zich aangesproken voelen. Daarom moet je een keuze durven maken. Wie is je ideale klant? Door hier een profiel bij te maken kom je er achter hoe je deze klanten kan vinden. Schrijf op wat de leeftijd van jouw ideale klant is, de woonplaats, hobby’s, inkomen, stijl, welke media ze gebruiken en uiteraard welk probleem je voor ze kan oplossen. Pas vervolgens je interieurbedrijf aan op deze klant. Neem je aanbod onder de loep en zorg er voor dat je jouw ideale klant op de beste manier kan helpen. Soms is het nodig om een niche te kiezen, check daarvoor deze blog.

Wees vindbaar

Regelmatig komen interieurontwerpers bij me omdat ze geen klanten kunnen vinden. Als ik de desbetreffende ontwerper vervolgens opzoek, zakt mijn broek af. Ze zijn nergens te vinden. Op google niet, op sociale media (op wat bij elkaar geraapte foto’s na) niet. Say what? Hoe verwacht je klanten te vinden als ze jou niet eens kunnen vinden? Omdat potentiele klanten willen weten wat ze kunnen verwachten is het niet zo gek dat je geen klanten aantrekt. Je moet jezelf zichtbaar (durven) maken als je door klanten gevonden wilt worden. Zorg dus voor een goed vindbare website, een sociale media waar je projecten deelt en dat potentiele klanten zien waarom jij ze het beste kan helpen.

Werk aan je netwerk

Netwerken. Is dat niet iets uit de vorige eeuw? Toch is het een goede manier wil je klanten vinden als interieurontwerper. Ten eerste is het een goede manier om jezelf te laten zien, ten tweede komen op deze manier meer mensen er achter wat je precies doet. Verder kan je erg veel leren van collega interieurontwerpers. Ga dus eens naar een event, woonbeurs of netwerkborrel en ontmoet gelijkgestemde. Zie dit als een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten en iets te leren van andere interieurontwerpers.

Investeer in marketing

Investeren is eng. Is dat zo? Als je van te voren goed berekend wat iets kost en wat het je kan opleveren hoeft investeren niet eng te zijn. Helemaal als je er klanten door vindt. Adverteren op sociale media kan al vanaf een paar euro en het is een goede manier om meer mensen te bereiken. Pak het profiel van je ideale klant er nog eens bij en kijk welke media je kan inzetten om deze te bereiken. Begin met een laag bedrag en kijk wat het je oplevert. Stel je voor dat je een advertentie op facebook plaats. Dit kost € 30,- Als je 1 klant binnen haalt voor een uitgebreid interieuradvies heb je deze kosten er alweer uit. Verdiep je in marketing en doe er je voordeel mee om klanten te vinden als interieurontwerper.

Maak er tijd voor vrij

Als je eenmaal een goede website hebt staan en wellicht advertenties hebt lopen zou je denken dat het vinden van klanten als interieurontwerper geen tijd meer kost. Niks is minder waar. Wist je dat succesvolle ondernemers 50% (!) van hun tijd gebruiken voor marketing en dus het vinden van nieuwe klanten? Want als je geen nieuwe klanten vindt houd het bedrijf vaak op met bestaan. Daarom moet je hier echt tijd voor vrij maken. Hou je website en vindbaarheid in de gaten, neem je advertenties onder de loop en vind nieuwe manieren om meer bekendheid te vergaren. Hierdoor komen de klanten vanzelf naar je toe.

Pin voor later

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Let’s connect!

Mail

hey@houseofinteriorbusiness.nl