Hoe kom je achter het budget van je klant?

budget van je klant

Een budget, het blijft een lastig onderwerp om met klanten over te praten. En vaak ligt dit niet alleen aan de klant. Geld blijft iets spannends terwijl dat toch echt de reden is dat je werkt. En zonder duidelijk budget is het onmogelijk om je werk goed te doen. De belangrijkste manier om achter het budget van je klant te komen is door het te vragen. Het lijkt een open deur maar veel interieurontwerpers vermijden dit onderwerp. En wat als de de klant daar geen antwoord op kan/wil geven?

Dan vraag je door

Je blijft net zo lang doorvragen totdat de klant iets los laat. Dit hoeven geen exacte getallen te zijn maar wel een richting zodat je hier iets mee kan. Ga niet de tijd van je klant verdoen door een project aan te nemen wat niet haalbaar is voor het budget. Het belangrijkste als je over prijzen communiceert is om duidelijk en transparant te zijn. Vertel eerlijk hoeveel iets kost en hoelang je er mee bezig bent.

Je kan twee klanten onderscheiden

Je hebt klanten die niet willen vertellen hoeveel budget ze hebben omdat ze bang zijn dat je hier over heen gaat of daar misbruik van maakt. De andere klant heeft vaak serieus geen idee hoeveel iets kost en kan daarom geen budget verzinnen. Je kan in beide gevallen meer informatie over het budget verzamelen door:

  • Voorbeelden van projecten te tonen met het budget dat erbij hoorde. Bespreek met de klant hoe dit voor ze voelt.
  • Vraag of ze voorbeeld prijzen kunnen noemen voor verschillende onderdelen van het project. Wat vinden ze bijvoorbeeld een mooie prijs voor een nieuwe eethoek of een nieuwe vloer?
  • Bespreek wat het budget voor consequenties heeft. Is het een strak budget dan zal de kwaliteit meubels minder zijn, is dit oké voor de klant of willen ze liever meer uitgeven voor meubels die langer mee gaan?
  • Laat de klant kiezen. Gaan ze voor een 5-sterren keuken maar een eethoek van Ikea (niks mis mee) of kiezen ze voor budget keukenkastjes en mag je los met de meubels?
  • Maak een voorbeeld budget met de informatie die je van de klant krijgt.

Money talk

Als je hierdoor richtlijnen hebt verzameld doe dan ‘de money talk’. Ook al voelt het ongemakkelijk en wil jij (en de klant!) dit liever mijden, het is een essentieel gesprek om de verwachtingen te manage. Je wilt duidelijkheid scheppen en al vroeg in het ontwerpproces over het budget praten. Vertel ook aan de klant wat de consequenties zijn. Als je het niet doet ontwerp je wellicht iets wat te duur is en waar de klant niks aan heeft. Dit kan voor onvrede zorgen. Laat ook weten aan de klant dat je het budget goed in de gaten houd en dat dat juist een voordeel is van het hebben van een interieurontwerper. Dit doe jij voor de klant als service.

Over geld praten blijft lastig maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt!

Pin voor later

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Let’s connect!

Mail

hey@houseofinteriorbusiness.nl