Hoe kan je verwachtingen managen van de klant.

verwachtingen managen

Naast prachtige ontwerpen maken is misschien wel je belangrijkste taak als interieurontwerper: verwachtingen managen van je klant. Voordat je met een klant in zee gaat hebben zij een ideaal beeld. Vergelijk het maar eens met het dromen over je trouwdag. Je fantaseert over prachtig weer, een mooie jurk en gezellige muziek. Langzaam maar zeker wordt het beeld steeds duidelijk over hoe je die dag naar het altaar loopt en als dit anders wordt zal je hier van balen. Toekomstige interieuradvies klanten fantaseren misschien al langer over die ‘metamorfose’ zoals ze dat zien bij VTwonen op tv. Ze zien zichzelf thuis komen in een volledig nieuw huis met de mooiste meubels. Dat een interieuradvies-traject er in het echt anders uitzien, daar staan ze niet bij stil. Gelukkig is dit niet erg. Want als je de klant hier juist op voorbereid weten ze precies wat ze kunnen verwachten en zal een interieurproject niet mislukken. Hoe je het beste deze verwachtingen kan manage lees je hieronder!

Maak vooraf duidelijke afspraken

Voordat je definitief met de klant in zee gaat is het belangrijk om te bespreken wat de klant kan verwachten. Laat door middel van voorbeelden zien hoe je een interieuradvies uitwerkt. Als klanten spectaculaire 3D-beelden verwachten maar jij alleen werkt met 2D kan het voor de klant tegenvallen. Plaats voorbeelden op je website en verwijs de klant daar naar toe, op die manier komt de klant niet voor verassingen te staan. Ook is het belangrijk dat je de klant goed leert kennen. Stel daarom de juiste vragen, in deze blog lees je welke!

Durf te praten over geld

Een groot onderdeel van verwachtingen managen is geld bespreekbaar maken. Veel klanten (maar ook interieurontwerpers) vinden dit een lastig onderwerp en ontwijken het. Het voelt vaak als de ‘pink elephant in the room’ en dat is vervelend. Want je denkt er allebei aan maar durft er niet over te praten. Probeer hier niet te zwaar aan te tillen. Geld is niet eng of raar het is een middel waarmee je mooie meubels en interieuradvies kan kopen. Maak duidelijk aan een klant dat je niet op de cent af hun banksaldo wilt weten maar dat je wel iets van een budget nodig hebt. En opmerkingen van de klant zoals ‘als we iets moois vinden hebben we geen budget’ zijn leeg. Iedereen heeft namelijk een budget. Misschien maakt € 400,- of € 600,- niet uit maar € 400,- of € 4000,- wellicht wel. Maak duidelijk dat de klant er het meest aan heeft als hij/zij hier duidelijk in is.

verwachtingen managen

Neem ze mee in het ontwerpproces

Door klanten tussendoor op de hoogte te houden bouw je niet alleen een betere klantrelatie op, je bent ook meer op de hoogte of iets in de smaak valt. Geef af en toe hints van kleuren en/of meubels zodat je kan toetsen of dit de juiste keuze is. Geef uiteraard niet te veel weg en laat je niet te veel door de klant beïnvloeden. Soms vindt een klant een kleur niet mooi maar als deze perfect in het geheel staat, durf deze dan toch te adviseren. Een alternatief vinden kan altijd nog!

Geef zo veel mogelijk technische informatie

Iets waar interieurontwerpers te weinig bij stil staan is advies geven over meubels die veel onderhoud nodig hebben, niet comfortabel zitten of verlichting dat niet praktisch is. Dit kan woongeluk van de klant in de weg staan en is een belangrijk onderdeel van het verwachtingen managen. Geef daarom zo veel mogelijk technische informatie over materialen, verlichting en meubels. Marmer is tegenwoordig bijvoorbeeld populair maar dit materiaal is ook erg gevoelig. Als je klanten niet constant met onderzetters willen werken is dit wellicht niet het meest handige materiaal. Denk ook aan informatie die je kan geven over de dimbaarheid in lampen en de werking van kleur.

Maak een planning

Een interieuradvies geven is een heel proces. Er is tijd nodig om het ontwerp te bedenken, om het uit te werken en aan te passen. Daar komt bij dat veel meubels lange levertijden hebben. Als de klant een strakke deadline heeft is het goed om hier aan het begin van het ontwerp rekening mee te houden. Adviseer dan alleen meubels die bij winkels op voorraad zijn of skip die verbouwing die een half jaar duurt. Door een goede planning te maken kan je efficiënter werken en staat de duur van het ontwerpproces vast. Informeer de klant altijd als een planning uitloopt, door ze goed te informeren zullen ze minder snel geïrriteerd zijn als er iets uit loopt of niet op schema verloopt. Op deze manier kan je het beste de verwachtingen managen!

Pin voor later

verwachtingen managen

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Let’s connect!

Mail

hey@houseofinteriorbusiness.nl