Deze fouten maken interieurontwerpers bij het bepalen van hun prijs

Fouten van interieurontwerpers

Je prijs bepalen is een lastig onderdeel van je Interior Business. Het is belangrijk om een prijs te vragen waardoor je genoeg inkomen genereerd maar je wilt jezelf niet uit de markt prijzen. Helaas komen deze fouten van interieurontwerpers regelmatig voor, zonde! Want met goede prijzen is het makkelijker een mooie omzet binnen te halen en kom je betrouwbaarder over naar je klanten. In deze blog lees je welke fouten interieurontwerpers maken en hoe je deze kan voorkomen bij het bepalen van je prijs!

Niet alle gewenste uren meerekenen

Als interieurontwerpers aan het eind van de maand niet rondkomen dan komt dat meestal omdat ze te veel tijd in opdrachten steken en dit niet doorberekenen naar de klant. En ik snap het. Want hey, interieurontwerper is het leukste beroep dat er is! Het voelt dan ook meer als een hobby dan als werk waar je geld voor mag vragen. Interieurontwerpers verliezen zichzelf nog wel eens in het maken van moodboards of in het zoeken van de juiste meubels. Vervolgens worden deze uren niet meegerekend in de projectprijs waardoor ze in verhouding veel te weinig verdienen. Reken dus al je uren mee! Maak een schema waar je per project je uren in kan noteren. Op die manier krijg je beter inzicht in hoe lang je met projecten bezig bent en of je wellicht efficiënter moet gaan werken of je prijzen moet verhogen.

Kijken naar de prijs van hun concurrentie

Als beginnend interieurontwerper is het makkelijk om een startpunt te hebben als je de prijzen bepaald. Een startpunt kan dan de tarieven van je concurrent zijn. Niks mis met het bekijken van de prijzen van je concurrentie maar neem deze prijzen nooit zomaar over. Je kan immers niet weten wat jouw concurrent precies voor die prijs doet. Hoeveel uur besteed ze bijvoorbeeld aan deze projecten? Sommige interieurontwerpers hebben als verdienmodel het verkopen van meubels. Hierdoor kunnen ze hun tarief voor de adviezen laag houden. Kijk dus nooit alleen naar het tarief maar naar het totaalplaatje.

Niet weten wat de kostprijs is

Weet jij wat het jou kost om een interieuradvies te maken? En dan heb ik het niet alleen over de uren die je werkt. Denk ook aan het gebruik van je (thuis)kantoor, de materialen die je gebruikt voor je materialenbord en de kosten die je maakt om bij de klant langs te gaan. Deze kosten moet je terug verdienen in je adviezen, anders maak je verlies. Helaas gebeurt dit niet altijd en dat zijn fouten van interieurontwerpers die regelmatig voorkomen. Hou deze kosten dus goed bij en tel dit bij het uurloon op dat je wilt ontvangen als je je prijzen bepaald.

Niet comfortabel zijn met de prijzen die je vraagt

Een ding waar niet bij wordt stil gestaan is hoe jij je voelt bij de prijzen die je hanteert. Om je opdrachten goed te kunnen doen en vol zelfvertrouwen bij je klanten te staan moet je je comfortabel voelen bij je tarief. Heb je het idee dat je te veel vraagt voor de adviezen? Ga dan na hoe dit komt. Komt dit omdat klanten niet tevreden zijn? Of omdat je het lastig vindt om geld te vragen voor iets wat je zo verschrikkelijk leuk vindt om te doen? En als klanten niet tevreden zijn, zijn dit dan wel jouw ideale klanten? Of zijn dit klanten die hun verwachten bij moeten stellen? Werk aan je money mindset en ‘draag’ de prijzen die je vraagt. Pas dan kan je succes hebben met je interior business!

Vind jij het lastig om je prijzen te bepalen? Hoe heb je dit aangepakt?

Pin voor later

Fouten van interieurontwerpers

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.

Let’s connect!

Mail

hey@houseofinteriorbusiness.nl