Wie wil dat niet? Beter betaald krijgen. Uiteraard kan je altijd opzoek naar meer klanten of grotere opdrachten. Hier zit echter een grens aan. Je kan maar zo veel werk verzetten in de tijd die je hebt. Op een gegeven moment is de grens van meer werk aannemen bereikt. Hoe fijn zou het zijn om meer geld te verdienen met het werk wat je al doet? Geen extra werkuren maar met je huidige klanten en opdrachten je omzet verhogen. Met onderstaande tips zal je beter betaald krijgen als interieurontwerper.

Bied naast je normale service een VIP service aan.

Klanten willen graag iets te kiezen hebben. Biedt daarom altijd meerdere opties aan, het liefst 3. Een instapservice, een reguliere service en een VIP. Als je klanten treft die vooral ontzorgt willen worden vinden zij het geen probleem om hun portemonnee te trekken voor extra service, zij willen vooral dat het goed geregeld wordt. Ga hier dus voor en haal alles uit de kast voor deze klanten. Zelf inspiratie opzoeken? Nee, dit doe jij voor ze en neemt dit met ze door! Een aannemer zoeken? Check. Toch ook de trap opnieuw laten bekleden? You got this. Zorg ervoor dat de klant zich volledig ontzorgt voelt en zet hier een hoge prijs tegenover. Hierdoor werk je op een hoger niveau en maak je dit een succes samen met je klant. Pas dit toe bij meerdere verdienmodellen en je creëert extra inkomsten met hetzelfde aanbod.

Pas je mindset aan

Waar het uiteindelijk allemaal mee begint is je mindset. Als jij diep van binnen voelt dat je het niet waard bent om beter betaald krijgen als interieurontwerper dan zal je nooit de juiste prijs kunnen vragen. Als jij onzeker bent, jezelf keer op keer vertelt dat je niet van verkopen houd en dat geld stom is dan is het een stuk moeilijker om van je bedrijf een succes te maken. Pak je zelfvertrouwen aan (check deze blog voor tips) en vertel jezelf elke dag hoe fantastisch je bent. Denk terug aan de successen die je al hebt gehad. Vraag klanten om een review te schrijven en je zal zien dat deze blije klanten als een boost op je mindset werken!

Zet je zelf als specialist in de markt

Op het moment dat mensen je als specialist zien, zijn ze bereid extra te betalen voor je kennis. Daarom kan het slim zijn jezelf als specialist in de markt te zetten. Hierdoor ontstaat er ook een duidelijke visie voor je bedrijf, wordt je doelgroep zichtbaarder en je ideale klant duidelijker. Kies als specialisme iets waar je hart sneller van gaat kloppen en waar je ook echt specialist in bent. Je in de markt zetten als verlichtingsexpert maar niet precies weten hoe lumen/kelvin/wattage werkt heeft uiteraard geen zin. Zet voor jezelf op een rijtje waar je goed in bent, waar mensen je complimenten over geven en wat voor jou als ‘normaal’ voelt. Ben jij bijvoorbeeld een ster in kleuren combineren? Of een echte kenner van interieurtrends? Of misschien weet je alles over duurzaam wonen. Gebruik dit als specialisme en pas hier meteen je marketing op aan (zie punt 5).

Verhoog je prijzen

Het klinkt zo simpel; verhoog je prijzen! Een simpelere manier om beter betaald te krijgen als interieurontwerper is er niet. Toch durven maar weinig interieurontwerpers dit. Ze kiezen bij de start van hun bedrijf tarieven en passen deze vervolgens nooit meer aan. En dit is zonde. Want hoe langer je werk, hoe meer ervaring je hebt en dus ook meer waard bent. Bereken dit door naar je klant! Veel ontwerpers zijn bang voor reacties van klanten of bang dat ze geen klanten meer aantrekken terwijl dit nergens voor nodig is. Probeer het maar eens! Je hoeft dit nergens aan te kondigen, pas stilletjes de prijzen aan op je website of de facturen die je stuurt. Je zult je verbazen hoe weinig reacties je krijgt en hoe makkelijk mensen je hogere tarief betalen. Dit is een makkelijke stap om beter betaaldt te krijgen als interieurontwerper.

Focus je op een merkstrategie

Nadat je prijzen zijn verhoogt is het belangrijk om te kijken naar je merkstrategie. Trek je de juiste klanten aan? En welke klant is dit? Pas als je dit duidelijk hebt kan je business een succes worden en zal je beter betaald krijgen als interieurontwerper. Voer je strategie helemaal door. Als de focus ligt in het hogere segment horen daar andere kleuren, lettertypes en soort meubels bij dan als je de focust legt op low-budget styling. Hou hier rekening mee. Dit gaat zelfs zo ver dat je ook je taalgebruik en winkels waar je shopt aanpast op de juiste klant. Denk er maar eens over na. Een klant met een budget van € 100.000 stuur je niet naar de Ikea voor een keuken, toch? Als je een duidelijke merkstrategie neerzet is het voor jou, de mensen waarmee je werkt en je klanten duidelijk waar je voor staat.

Durf ‘nee’ te zeggen

Heb je te maken met klanten die zeuren dat je te duur bent? Dit zijn niet jouw klanten. Durf dan ‘nee’ te zeggen! Je zal geen energie krijgen van projecten die te weinig betalen. Waarschijnlijk voel je je hierdoor vervelend en doe je misschien niet 100% je best doet tijdens het ontwerpen. Door je alleen maar te focussen op projecten die betalen wat jij waard bent zal je beter betaald krijgen als interieurontwerper. En hier doe je jezelf en jouw ideale klant een groot plezier mee! You got this!